Szczegóły książki

Dlaczego Duchamp nie czesał się z przedziałkiem?

Dlaczego Duchamp nie czesał się z przedziałkiem?

Anna Markowska

Marcel Duchamp (1887–1968) „naprawdę zranił wiele osób” – zauważył kiedyś Pontus Hultén. Niespodziewanie – a może właśnie dlatego – Duchamp stał się najbardziej wpływowym artystą XX wieku. Jego procedury (często wymagające ascezy) wyrażalne są w czasownikach: miniaturyzować, umykać, podróżować, stawać-się-niedostrzegalnym. Jego atrybuty – wyrażalne w rzeczownikach – to m.in.: walizka, szachownica, pocięty czepek kąpielowy, dym z cygara. Funkcje jego dzieł to z kolei m.in. analiza statusu quo, multiplikacja oraz wchodzenie w relacje (także jako pośrednik w sprzedaży cudzych dzieł), bo właśnie tworzenie oddolnych sieci, alternatywy sztywnych hierarchii instytucjonalnych było jego domeną jako „szarej eminencji”. Jeśli ktoś dzisiaj narzeka na klikowość sztuki współczesnej, może tym obarczać Duchampa; podobnie zresztą jak ten narzekający, iż artysta odebrał jej elitaryzm… 

 

Duchamp ukazał wielkie projekty nowoczesności jako domenę smutnych ludzi, skłonnych do poświęceń w imię odroczonej przyjemności w odległej przyszłości. Działając w czasach europejskich totalitaryzmów i dwóch wojen światowych, tworzących dychotomiczny świat apodyktycznych prawd my kontra oni, nałożył na dwukolorową mapę obszary o zamazanych konturach, wypełnione niepewnością i dowcipem.

 

Anna Markowska - historyczka sztuki związana aktualnie z Uniwersytetem Wrocławskim. Autorka książek o sztuce polskiej (Definiowanie sztuki - objaśnianie świata, 2003), amerykańskiej (Komedia sublimacji, 2009), sztuce Krakowa (Język Neuera. O twórczości Jonasza Sterna, 1998; Sztuka w Krzysztoforach, 2000), Wrocławia (Sztuka podręczna Wrocławia, 2018) i tamtejszych neoawangardowych galeriach lat 70. (Permafo, 2012; Galeria Sztuki Najnowszej, 2014), katalogów wystaw współczesnych artystów, m.in. D. Nieznalskiej (Przeszłość, która nie chce przeminąć, 2015) oraz redagowanych książek, problematyzujących sztukę globalną (Trickster Strategies in the Artists' and Curatorial Practice, 2012; Politics of Erasure, 2014, Sustainable Art, 2015). 

  • Okładka
  • Strona redakcyjna
  • Wstęp
  • Rozdział I Debiutant
  • Rozdział II Odrażająca doskonałość
  • Rozdział III Hodowla kurzu czy odkurzanie
  • Rozdział IV Ecole_de_Sexe
  • Rozdział IX Apteka i rozpacz
  • Rozdział V Odmowa pracy i logika deflacji
  • Rozdział VI Piękno blaga i gra półsłówek
  • Rozdział VII Fontanna
  • Rozdział VIII Portret kompensacyjny czyli ja jest ktoś inny
  • Rozdział X Inna przestrzeń
  • Rozdział XI Max Stirner i wiwat egoiści
  • Rozdział XII Całkowicie skończony
  • Rozdział XIII Marceli Duchański niezauważona śmierć w ferworze kampanii buraczanej
  • Rozdział XIV Szwedzki ślad
  • Rozdział XV Dlaczego Duchamp nie czesał się z przedziałkiem
  • Zakończenie
  • Post scriptum
  • Why Duchamp Didnt Part his Hair Summary
  • Ilustracje
  • Wybrana bibliografia
  • Indeks nazwisk

  • Tytuł: Dlaczego Duchamp nie czesał się z przedziałkiem?
  • Autor: Anna Markowska
  • ISBN Ebooka: 97883-242-6403-2, 9788324264032
  • Data wydania ebooka: 2019-11-19
  • Identyfikator książki: e_1dzs